Se de mange muligheder for træningsudstyr og kostplanlægning i forbindelse med din træning

Man ser flere og flere danskere, der slipper sofaens hyggelige varme og finder vej ind i landets mange træningscentre, eller udendørs træningsfaciliteter, der bryder frem i flere og flere små og store byer. Når man starter med at træne sin krop og sit sind med motion, nytter det dog ikke, at man fortsætter den livsstil man har fulgt indtil da.

Med dette menes, at det ikke kun er vaner omkring motion, der skal laves ændringer i, men især også i forbindelse med den kost man spiser og hvilke vaner man har omkring måltidssituationerne i løbet af dagen. Uanset om man arbejde på kontor, er i håndværksfaget eller studerer, kan der snige sig mange snacks ind i løbet af en arbejdsdag.

Disse snacks er naturligvis det første man skal sørge for at fjerne når man påbegynder sin nye og sundere livsstil. Hvis ikke disse kan fjernes grundet et svingende blodsukkerniveau eller blot lysten til at trøstespise, bør man i stedet for marsbarer og chokoladekiks indtage frugtstykker, grøntsagsstænger eller andre sunde alternativer.

Sådan sammensætter du en sund hverdag med den rigtige mængde motion

Det giver sig selv, at man ikke skal lave fuldstændig om på sine daglige vaner for at proppe motion ind i skemaet. Dette kan oftest ikke lade sig gøre grundet studiet, lektier, arbejdstider, børnehentning, madlavning og fællesspisning i hjemmet samt forskellige sociale sammenhænge.

Man må derfor sørge for at lave et træningsprogram, der er realistisk og tilpasset til, hvad man kan nå i løbet af ugens forskellige dage. Er man i tvivl om, hvilken form for træning man skal kaste sig ud i, kan man finde inspiration her og se mere om mulighederne for styrketræning og konditionstræning.

Har man allerede godt styr på sit træningsskema, men mangler udstyr til f.eks. yoga eller blot mangler nyt træningstøj og ekstra kosttilskud kan man også finde dette på førnævnte link. Det handler nemlig ikke kun om træning alene, kost og kosttilskud skal der også tages højde for.

Sammensæt den rigtige proteinrige kost til dit personlige træningsprogram

Problemet som mange oplever i forbindelse med et nyopstartet træningsprogram er, at kropsfedtet ikke forsvinder så hurtigt som man regner med og at muskelmassen ikke forøges i det rette tempo. Derfor tyer mange til at proppe sig med hvide ris, kartofler, tun i vand, og kylling som alle indeholder proteiner og kulhydrater.

Det gode ved denne kostsammensætning er, at kroppens muskler har brug for kulhydrat og protein for at kunne udvide deres massefylde og styrke, dog kan for store mængder kulhydrat i kosten have en negativ effekt på fedtsammensætningen, da dette lagres i ens fedtdepoter, hvis indtaget er større end forbruget.

En god kostplan i forbindelse med ens træning indeholder det, der svarer til ca. 1,8 g. protein pr. kilo kropsvægt – kroppen kan nemlig ikke optage mere. For at holde sig mæt og energisk i løbet af hele dagen, både før, under og efter træning, bør man også inddrage grove grøntsager i sin daglige kost.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.