Gode tips til den perfekte morgen

Det er ikke alle der er lige gode til at springe direkte ud af sengen og kickstarte sin dag. Mange kan relatere til, at sengen føles komfortabel og varm når vækkeuret ringer, hvorfor man ville ønske man bare kunne sove videre.
Der er selvfølgelig forskel på A og B mennesker, men alligevel er det ikke helt tilfældigt at nogen er i stand til at springe ud af sengen om morgenen, og andre snoozer alarmen utallige gange før de kommer op. Der er nemlig en række aktive tiltag som du selv kan gøre, for at din morgen bliver meget bedre, og du derved ikke har det samme behov for at snooze morgenen væk. Det kunne vel være rart at være i stand til at få noget ud af sine weekend-morgener, fremfor at sove dem væk – ikke sandt?

Det starter allerede dagen før

Faktisk så starter de vigtigste forberedelser til en god morgen allerede dagen før. Dagen før har stor betydning for, hvordan din morgen kommer til at være, da alt hvad du laver og spiser, har indflydelse på din krops energi-depoter – ergo også hvor træt du vil være mod slutningen af din dag og næste morgen.

Det er dog ikke kun dit aktivitetsniveau og hvad du indtager der har større indflydelse på din morgen. Hvordan din rutine forløber sig hen mod slutningen af din dag, kan nemlig have meget stor betydning for, hvordan din morgen kommer til at forløbe sig.
Det starter naturligvis med hvornår du går i seng. Kroppen er er bygget til at følge rutiner og vaner, så hvis dine sengetider svinger meget, vil den helt naturligt være mere træt, hvorfor en stabil sengetid vil gøre en stor forskel på hvor træt du er om morgenen. Din krop har altså et indre ur, så sørg for at komme i seng til nogenlunde samme tid hver dag – også i weekenden!

Gør dine ting klar til dagen efter. Værdsætter du en god kop kaffe, så gør den klar, så du bare skal stå op og trykke på en knap. Sørg yderligere for at finde det tøj frem, som du skal have på. Hvis du har lagt alt frem, så har du allerede indstillet dig selv mentalt på, at du er klar til at erobre dagens udfordringer, og du er samtidig mere tilbøjelig til at komme op fra sengen, nu hvor alting ligger klar til dig. 

Det er en god ide at dyrke motion

Som berørt tidligere, så har motion en stor betydning for hvordan du sover. Generelt så har motion bare stor betydning for, hvor meget energi du har. Man skulle måske tro, at man blev mere drænet af at træne, men faktisk så er det helt omvendt. Du tilfører din krop energi, og det er specielt hvis man får motion 3-5 gange ugentligt. Kombinerer du den energi med en fast sengetid, så har du næsten opskriften på den perfekte morgen lige der.

Definitionen på en god morgen er selvfølgelig meget individuel. Nogle elsker at hoppe direkte over dagens udfordringer, nogle vil helst starte dagen stille og roligt ud, og andre mener at den bedste morgen er når man får brugt sit legetøj fra lovebuddy.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.