Dansk Slik

Danskerne er blandt de mest sliksultne på jorden. Slik og søde sager er blevet synonym med dansk hygge. Om det er fredag aften foran fjernsynet med Disney-sjov med børnene eller en hyggelig sammenkomst med venner er der næsten altid en skål dansk slik på bordet.

Børnefødselsdage er for mange også ensbetydende med slikposer. Det samme gælder fastelavn, halloween, jul og andre højtider og livets store fejringer. Slik er noget af det mest alsidige, og de lækre godter kan man servere til alle begivenheder, fordi de gør godt i alle årets sæsoner og højtider. Udover at tilfredsstille den søde tand kan slik også skabe god stemning og fungere som pynt – eksempelvis på en fødselsdagskagemand eller i tønden til fastelavn.

Skal der hygges med venner og familie, bliver dette ofte forbundet med slik og snacks. Den nationale selvforståelse har udviklet sig til, at det næsten er påkrævet at spise slik og snacks , når man hygger sig. Mange børnefamilier har indført begrebet fredags- eller lørdagsslik, som er dagen, hvor der må spises slik

Danskerne køber i gennemsnit 6,6 kilo slik om året. Dermed indtager Danmark den globale førsteplads for slikindkøb. Vi køber cirka dobbelt så meget slik, som de gør i eksempelvis England og USA.

Vi foretrækker fylde Matador mix, Click Mix, Familieguf, Pingvinblanding, Stjerne Mix eller Supermix i slikskålen, når familien skal hygge, eller vi bare vil forkæles. Tilsammen købte danskerne sidste år 10 millioner poser af de seks mest populære poseslikvarianter.

Derudover køber vi i gennemsnit 5,7 kilo chokolade årligt. Det vil sige, at danskerne i gennemsnit køber 12,3 kilo slik og chokolade om året.

Det er ikke spor underligt, at det er chokoladen, er så populær, for chokolade kan noget, ingen andre fødevarer kan. Det særlige ved chokolade er, at det har et smeltepunkt, der ligger på samme punkt som mundhulen, som betyder, at det smelter, når vi putter det i munden. Det går fra fast til nærmest flydende konsistens på meget kort tid

Skildpadden er stykmæssigt det det sælger allermest af. Vel at mærke i den klassiske udgave fra 1951 med rom- og vaniljecreme. Sjovt nok er det især mænd over 25 år, som køber Skildpadder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.